2. Dwa dźwięki

Kropki pionowe przy podwójnej kresce taktowej (grubsza kreska jest na zewnątrz powtarzanego materiału, cieńsza wewnątrz) oznaczają repetycję, czyli powtórzenie.


Czasami powtórzeń będzie więcej, wówczas przy znaku repetycji pojawi się cyfra, informująca o tym, ile razy należy zagrać odpowiedni fragment, np x 2, x 3, itd…

a1 leży na drugim polu

Aplikatura: zamykamy klapy pod 2 i 3 palcem lewej ręki.


Ćwiczenie 2

Całość
Piano


Wsłuchaj się w barwę nowego dźwięku. Dbaj o rytm, zaczynaj w odpowiednich taktach dokładnie na „raz” i graj tak, aby cisza (pauza) pojawiła się dokładnie na „raz” kolejnego taktu.


Półnuta w metrum 4/4 wypełni dokładnie połowę taktu.

pauza półnutowa leży na trzeciej linii

Ćwicz z metronomem w tempie

Następnie wykonaj ćwiczenie z akompaniamentem, dbając o rytm i intonację.


Ćwiczenie 3

Całość
Piano

Połączmy dźwięki g1 i a1.

Podczas zmiany dźwięku staraj się, aby czwarty palec, puszczając klapę g1, nie unosił się zbyt wysoko, a najlepiej, żeby miał z nią cały czas kontakt. Dzięki temu nie będziesz wykonywał niepotrzebnych ruchów.
Dbaj o to, aby strumień powietrza był szybki i stabilny. Kontroluj aparat gry. Wszystko po to, aby barwa dźwięku g1 i a1 była taka sama (więcej w Suplemencie)

Jeśli uda Ci się zrealizować te wskazówki, dźwięki będą połączone.

W muzyce taką artykulację nazywamy legato (z włoskiego łączyć).

Łuk w notacji muzycznej może pełnić dwie funkcje:

  1. Określać sposób artykulacji – nuty pod (nad) łukiem gramy legato.
  2. Przedłużać wartość rytmiczną (dotyczy nut obok siebie na tej samej wysokości).

Ćwiczenie 4

Całość
Piano

Ćwiczenie 5

Graj dźwięki pierwszej linijki, w nagraniu usłyszysz dźwięki drugiej.

Całość
Piano