1. Prawa ręka

Dotychczas prawa ręka ograniczała się do podtrzymywania saksofonu. Kiedy zamkniemy klapy pod 2, 3 i 4 palcem prawej dłoni, trzymając lewą ręką klapy dźwięku g1, otrzymamy aplikaturę dźwięku d1.

Aby zagrać dźwięk d2, należy do aplikatury opisanej powyżej dodać klapę oktawową, znajdującą się pod fragmentem kciuka lewej ręki, który wystaje poza podpórkę.

d2 leży na czwartej linii

Klapa oktawowa znajduje się tuż nad podpórką kciuka lewej dłoni. Pamiętaj, żeby kciuk był w takiej pozycji, aby mógł obsługiwać dźwignię klapy oktawowej, bez zmiany pozycji na podpórce.

Samo użycie klapy oktawowej nie wystarczy. Kluczową rolę w wydobyciu dźwięku d2 pełni przedęcie oktawowe.

Przedęcie oktawowe polega na nieco innym zadęciu.
Strumień powietrza wprowadzanego do saksofonu musi być „szybszy i węższy”, tak, jakbyś chciał nadmuchać balon z grubej gumy.


Przejście do wyższego rejestru, który rozpoczyna dźwięk d2, jest jedną z najważniejszych technik gry na saksofonie. Dlatego nie zniechęcaj się i bądź cierpliwy.

Nastrój saksofon do tunera tak, aby dźwięki g1 – c2 miały poprawną intonację. Następnie zagraj dźwięk d2. Z pewnością będzie jest zbyt wysoki. Nie koryguj intonacji głębokością wsunięcia ustnika na fajkę. Spróbuj zrobić to za pomocą zadęcia (więcej w Suplemencie).

Przekonaj się o tym, że klapa oktawowa nie jest najważniejsza. Zagraj dźwięk c2 a następnie spróbuj legato wykonać dźwięk d2 bez użycia klapy oktawowej, dbając o synchroniczne zamknięcie odpowiednich klap.


Ćwiczenie bez klapy jest tylko po to, abyś lepiej zrozumiał istotę przedęcia. Doświadczył, jak zmienia się Twój dźwięk, barwa saksofonu, żebyś lepiej „poczuł” swój instrument.


Ćwiczenie 20

Spróbuj najpierw zagrać ćwiczenia 20 i 21 bez użycia klapy oktawowej. Następnie z jej użyciem.

Całość
Piano


Pamiętaj, że poprawna aplikatura niewiele da. Żeby grać muzykę, trzeba dbać o dźwięk bez przerwy.


Ćwiczenie 21

Całość
Piano

Od teraz graj dźwięk d2 z użyciem klapy oktawowej. Używanie jej musi wejść w nawyk.


Zagraj ćwiczenia tak, aby intonacja dźwięku d2 była poprawna i aby barwa nowego dźwięku jak najmniej różniła się od pozostałych.


Ćwiczenie 22

Całość
Piano

Ćwiczenie 23

Całość
Piano