Rekrutacja

Wiele badań dowodzi, że nauka gry na instrumencie korzystnie wpływa na rozwój intelektualny, społeczny i osobisty. Nadchodzi czas na podjęcie decyzji o tym, czy dziecko będzie miało szansę na taką ścieżkę rozwoju. Może stać się ona ekscytującą przygodą, która pozytywnie wpłynie na całe jego życie.

Rola rodzica nie kończy się jednak na złożeniu podania o przyjęcie dziecka do szkoły muzycznej.

Aby Twoje dziecko miało szanse uczyć się gry na instrumencie, wzmacniając rozwój ogólny, nie wystarczy zapisać go do szkoły muzycznej. Trzeba również wziąć na siebie odpowiedzialność, którą często w całości przenosi się na szkołę. 

Pierwszą rzeczą, którą rodzic powinien zrobić, to dowiedzieć się więcej o szkole, z którą jego dziecko będzie związane przez kilka następnych lat i poznać nauczyciela, który będzie miał ogromny wpływ na przyszłe umiejętności i postawy dziecka.

Nie każdy rodzic wie, czym naprawdę jest nauka w szkole muzycznej. Zdarzają się uczniowie, których rodzice są profesjonalnymi muzykami, ale większości ten ogromny przywilej nie dotyczy. To, co wydaje się oczywiste wykwalifikowanej kadrze szkół muzycznych, wcale nie musi być oczywiste dla rodziców, którzy nie mieli doświadczeń w edukacji muzycznej.

Nauczyciele, często nieświadomie, komunikują się z rodzicami poprzez filtry własnego, wieloletniego doświadczenia. Żyją w świecie, który jest zupełnie nieznany ludziom ze środowiska pozamuzycznego. Dlatego przed podjęciem decyzji o zapisaniu dziecka do szkoły muzycznej, rodzice powinni sprawdzić, czy ich wyobrażenie pokrywa się z rzeczywistością.

Jeśli nie masz doświadczeń w obszarze edukacji muzycznej i pragniesz, aby Twoje dziecko rozpoczęło naukę w Państwowej Szkole Muzycznej, zadaj sobie kilka podstawowych pytań:

  • Czy jesteś gotów poświęcać swój czas na przywożenie i odbieranie dziecka ze szkoły muzycznej?
  • Czy jesteś gotów codziennie pomagać dziecku wykształcać dobre nawyki?
  • Czy jesteś gotów codziennie wspierać dziecko w żmudnej pracy z instrumentem?
  • Czy jesteś gotów zapewnić odpowiednie warunki: komfortowe miejsce do ćwiczeń, akcesoria, instrument?

Jeśli odpowiedziałeś twierdząco, sprawdź co jest powodem Twojej decyzji, odpowiadając na kolejne pytania:

  • Chcesz, żeby Twoje dziecko było lepsze od innych?
  • Chcesz, żeby Twoje dziecko było podziwiane podczas występów?
  • Chcesz, żeby Twoje dziecko grało piosenki, które Ci się podobają?
  • Chcesz, żeby Twoje dziecko zrobiło karierę?
  • Nie udało Ci się zostać muzykiem, więc chcesz dać szansę dziecku?

Jeśli odpowiedziałeś twierdząco, to miej świadomość, że są to Twoje potrzeby – nie dziecka.

Następnie sprawdź własne przekonania.

  • Uważasz, że Twoje dziecko jest bardzo utalentowane i uczy się wszystkiego bez wysiłku?
  • Uważasz, że jeśli radzi sobie z dodatkowym angielskim, matematyką, językiem polskim, zajęciami tanecznymi, jazdą konną, treningami na basenie i lekcjami śpiewu w domu kultury, to na pewno w szkole muzycznej też bez trudu sobie poradzi?
  • Uważasz, że wystarczy uczęszczać na zajęcia, aby świetnie grać?

Twierdzące odpowiedzi mogą spowodować niemiłe rozczarowanie, którego największe koszty poniesie dziecko.

Dlatego zanim podejmiesz decyzję, sprawdź potrzeby dziecka. Spytaj je: 

  • Czy chce się uczyć gry na instrumencie?
  • Dlaczego chce się uczyć gry na instrumencie?
  • Na którym instrumencie chce grać?
  • Co mu się podoba w grze na tym instrumencie?
  • Czy jest gotowe codziennie poświęcać swój wolny czas?
  • Czy chce występować publicznie?

Jeśli dziecko zna odpowiedzi na te pytania i wyraża chęć do nauki, oceń jego kompetencje

Najważniejsze to:

  • umiejętność skupienia uwagi (minimum 15-20 min.)
  • umiejętność radzenia sobie z tremą 
  • determinacja 
  • konsekwencja
  • komunikacja 
  • sprawność motoryczna 

Jeśli występują problemy w niektórych z wymienionych obszarów, nie oznacza to, że dziecko „nie nadaje się”. Można je określić i pracować nad ich wzmocnieniem. Jednak: im więcej deficytów w powyższych kompetencjach, tym więcej problemów do pokonania.

Pokonywanie problemów będzie możliwe tylko wtedy, kiedy każda ze stron odpowiedzialnych za edukacje muzyczną spełni swoje podstawowe zadania, i tak:

Należy tutaj bardzo wyraźnie zaznaczyć, że:

  • nawet najlepiej wyposażona szkoła z tradycjami, z najlepiej wykwalifikowaną kadrą, z tysiącem sukcesów pedagogicznych na koncie, nie zapewni, że wszyscy uczniowie odniosą sukces, 
  • nawet najlepszy nauczyciel nie jest gwarancją sukcesu ucznia,
  • nawet najbardziej zaangażowani i świadomi rodzice, nie sprawią, że dziecko odniesie sukces,

i uwaga…

  • nawet najbardziej zdyscyplinowane i pracowite dziecko, nie zapewni sobie sukcesu.

Jeśli przyjmiemy, że wszystkie wcześniejsze czynniki zostały spełnione, że szkoła, nauczyciel, rodzic i dziecko będą wzorowo wypełniać swoje zadania, a zabraknie najważniejszego czynnika, prawdziwego sukcesu nie będzie.

Prawdziwy sukces to:

  • radość czerpana z pokonywania trudności, 
  • wykształcenie prawidłowych nawyków,
  • chęć rozwoju po zakończeniu nauki w szkole muzycznej,
  • kreatywne podejście do gry na instrumencie,
  • świadome wykonywanie muzyki,
  • świadomy odbiór muzyki.

Czynnikiem, który jest  w stanie pokonać wszystkie przeszkody i zapewnić prawdziwy sukces, jest motywacja wewnętrzna ucznia. Motywacja wewnętrzna konieczna jest w każdym wieku, w każdej dziedzinie, w każdym działaniu, mającym przynieść pozytywne efekty.

Dlatego wspieranie motywacji wewnętrznej ucznia, jest najważniejszym zadaniem szkoły, nauczyciela i rodzica, który ma największy wpływ na swoje dziecko. Tylko motywacja wewnętrzna może dać przyjemne i satysfakcjonujące doświadczenia, bez których pełen rozwój, także pozamuzycznych umiejętności, nie będzie możliwy.

Jeśli artykuł Ci pomógł, podziel się z innymi.

Jeśli chcesz śledzić nowe wpisy, zapisz się na bezpłatny Newsletter poniżej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *