Warsztaty

Warsztaty wspierające ucznia: „Mniej tajemnic to mniej lęku.”
(skierowane dla uczniów i nauczycieli saksofonu)

Uczniowie chcą świetnie grać, nauczyciele chcą mieć doskonałe efekty. Po obu stronach jest mnóstwo zaangażowania i potrzeba odniesienia sukcesu.

Rzeczywistość często przytłacza:

  • uczeń ma coraz mniej czasu (szkoła ogólnokształcąca, zajęcia dodatkowe, zapracowani rodzice, nie mający czasu na wystarczające wsparcie)
  • nauczyciel musi realizować wymagania programowe, przygotować ucznia do kolejnych przesłuchań, popisów, koncertów, konkursów, egzaminów.

Poziom gry wśród młodych saksofonistów jest coraz wyższy. Rosną również oczekiwania.

Nie ma czasu na głębokie doświadczenie najważniejszych aspektów w nauce gry na saksofonie.
Jako przykład stawiani są najzdolniejsi uczniowie, których oczywiście jest najmniej. Pozostali muszą sobie „jakoś radzić”. W takiej atmosferze bardzo łatwo jest wpaść w pułapkę pogłębiającego się poczucia niewystarczalności, zarówno w przypadku ucznia, jak i nauczyciela.

Dlatego naprawdę warto zwolnić i dać czas na lepsze zrozumienie natury instrumentu, własnego ciała, procesu nauki i problemów towarzyszących występom publicznym. Czas na refleksję da uczniowi szansę na świadomą kontrolę pracy nad warsztatem gry. Będzie mógł poznać krok po kroku konkretne przyczyny niepowodzeń i lęków.

Forma zajęć indywidualnych, spotęgowana długim okresem nauczania zdalnego, utrudnia dzielenie się swoimi problemami z innymi uczniami, a rozmowa nawet z najlepszym nauczycielem, to przecież nie to samo. Bardzo łatwo wpaść wówczas w błędne poczucie bycia gorszym, słabszym, mniej bystrym, mniej inteligentnym, mniej zdolnym od innych.

Dlatego zaprojektowałem warsztaty, w których uczniowie nie będą oceniani i porównywani.
Będą mieli okazję wspólnie:

  • doświadczać,
  • pytać,
  • dyskutować,
  • szukać rozwiązań,
  • dzielić się własnymi problemami,
  • przekonać się o tym, że absolutnie wszyscy, niezależnie od poziomu zaawansowania, mamy podobne problemy.