4. Pasaże

Dźwięki: dis1 i d1

dis1 leży pod pierwszą linią + #


d1 leży pod pierwszą linią

Aplikatura jest taka sama, jak poznanych wcześniej dis2 i d2, ale bez klapy oktawowej.


Ćwiczenie 43

Zwróć uwagę, że ćwiczenie rozpoczyna przedtakt, czyli takt niepełny.


Grając coraz niżej, instynktownie będziesz chciał obniżać żuchwę. Staraj się tego unikać. Dbaj o barwę i intonację.


Grave – z francuskiego wolno, ciężko

Całość
Piano

Dźwięk d3

d3 leży na drugiej dodanej linii

Mimo, że pierwszym dźwiękiem oktawy trzykreślnej jest c3, to jednak od d3 następuje zasadnicza zmiana.
Wszystkie dźwięki poznane dotychczas miały w obu oktawach taką samą aplikaturę.
Pierwszą oktawę od drugiej różniło tylko użycie klapy oktawowej.

Dźwięk d3 wymaga użycia klapy, znajdującej się pod wewnętrzną częścią lewej dłoni.

Z powodów konstrukcyjnych barwa tego dźwięku będzie się różniła od pozostałych (niższych) dźwięków. Dlatego pracuj nad wyrównaniem jego barwy względem innych dźwięków, podobnie jak podczas pracy nad dźwiękiem d2, który wprowadzał nas w drugi rejestr.

Ponadto wysokie dźwięki mają większą od niższych tolerancję intonacyjną, tzn. łatwo je obniżyć lub podwyższyć. Tym samym łatwiej o nieczysty dźwięk, czyli zbyt wysoki lub zbyt niski.



Ćwicz z tunerem i wsłuchuj się w akompaniament.

Ćwiczenie 44

Całość
Piano

Ćwiczenie 45

Całość
Piano

Dźwięk cis3

cis3 leży na drugiej dodanej linii + #


Ćwiczenie 46

Całość
Piano